بلاگ, معرفی مقاصد گردشگری, مقاصد گردشگری خارجی

17 جاذبه‌ی برتر گردشگری آنتالیا

آنتالیا

آنتالیا شهری است که در تمام فصول سال شما را به خود می‌خواند. این شهر توریستی‌ترین شهر ترکیه و یکی از مکان‌های مهم گردشگری جهان است. بسیاری از افرادی که به آنتالیا سفر می‌کنند، برای سواحل جذاب این شهر به آن‌جا می‌روند، اما این شهر بسیار بیشتر از این‌هاست. سفر به آنتالیا می‌تواند وجهه‌های تاریخی را نیز در خود بگنجاند. همان‌طور که در زیر خواهید دید آنتالیا خالی از آثار تاریخی نیست. یا می‌توان به سراغ طبیعت زیبای آبشارهای اطراف رفت. جاذبه های گردشگری آنتالیا تقریبا هر سلیقه‌ای را می‌تواند سرگرم کند.

از مناطق تاریخی و طبیعی گرفته تا مراکز تفریحی، هر آنچه که هر سلیقه‌ای دوست داشته باشد وجود دارد. تنها کافی است که این مناطق را بشناسید و در آنتالیا به دنبالشان بگردید. جدا کردن مناطق تفریحی از از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کار بسیار دشواری است. به این شکل که آثار تاریخی آنتالیا در دل زیبای طبیعت قرار دارد و یا در میانشان فروشگاه‌ها و کافه رستوران‌های بسیار وجود دارد یا از سویی دیگر هر جا که طبیعت زیبایی باشد امکانات تفریحی زیادی نیز وجود دارد. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا را به شما معرفی خواهیم کرد تا با توجه به سلیقه‌تان برنامه درستی برای گردش و تفریح بریزید.

سواحل آنتالیا

بدون شک یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردگشری آنتالیا سواحل این شهر هستند. در واقع اغلب افراد چنان تعریف این سواحل را شنیده‌اند که نمی‌دانند آیا آنتالیا به جز ساحل چیز دیگری هم دارد یا نه. انواع امکانات تفریحی هیجانی در کنار سواحل آنتالیا وجود دارد، پس لازم نیست خودتان را نگران کنید.

آنتالیا

کلاچی

کلاچی یکی از زیباترین و جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است که نباید آن را از دست بدهید. این شهر به شهر قدیمی یا هزارتو نیز مشهور است. در واقع کلاچی آنتالیای قدیم است. منطقه تاریخی بسیار کوچکی است که روزگاری زیر سلطه رومیان و روزگاری سلجوقیان و زمانی هم عثمانی‌ها بوده. آنتالیای مدرن کنونی تنها پس از جنگ جهانی دوم بود که به وجود آمد. خانه‌ها در این شهر در زمان عثمانی با سقف‌هایی شیروانی دار و سفید و قرمز ساخته شده‌اند. کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر بسیار پر پیچ‌و‌خم و سنگ‌فرش‌شده است که جان می‌دهد برای پیاده‌روی. در واقع بسیاری از گردشگران تنها هدفشان از بازدید از کلاچی، قدم زدن در خیابان‌های آن می‌باشد.

آنتالیا

خود این شهر علاوه‌بر خیابان‌هایش جاذبه‌های گردشگری بسیار دارد. بیشتر مردم برای خرید سوغاتی‌های پر زرق‌وبرق به مغازه‌های این شهر مراجعه می‌کنند. میدان اصلی شهر، برج ساعت سنگی، مسجد محمد پاشا، مناره کوتاه که قبلاً به آتش کشیده شده و تنها خرابه‌ای از آن به جا مانده است و کلیسای بیزانس از جمله محل‌های دیدنی کلاچی هستند. این شهر تلاش کرده تا حال و هوای سنتی و قدیمی خود را حفظ کند.

برج ساعت

برج ساعت در واقع بخشی از کلاچی یا آنتالیای قدیم است. همچنین این برج جزو معدود جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است که برای دیدنش هم لازم نیست سختی بکشید و به محض ورود به آن منطقه، آن را خواهید دید. گفته می‌شود که 80 برج مستحکم برای محافظت از شهر ساخته بودند و تنها این برج سر پا مانده است.

آنتالیا

هنوز کاربرد این برج مشخص نیست. برخی معتقدند فانوس دریایی بوده است و برخی هم آن را به عنوان مقبره می‌شناسند. ولی جالب است که بدانید قدمت این برج مربوط به دو قرن قبل از میلاد مسیح است.

دروازه هادریان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آنتالیا دوباره در بخش‌هایی از کلاچی واقع شده و اسم آن، دروازه هادریان است. ورودی شگفت‌انگیزی که مربوط به زمان یونان و روم باستان و سلطنتشان بر این بخش است. در واقع عمر این دروازه به 130 سال پیش از میلاد مسیح، زمانی که هادریانوس امپراتور روم باستان به این شهر وارد شد، باز می‌گردد.

آنتالیا

این دروازه دیوار بلندی دارد که آن را به عنوان موج شکن معرفی می‌کنند. این دیواره شهر را از طوفان‌ها حفظ می‌کرده است. حکاکی‌ها و سنگ‌بری‌های این دروازه پر جزئیات و زیباست.

آکواریوم آنتالیا

این آکواریوم یکی از وسیع‌ترین مجموعه آکواریوم‌های سراسر جهان است. نخست 40 آکواریوم موضوعی برای تماشاگران تهیه شده و پس از آن بزرگ‌ترین تونل آکواریومی جهان به اندازه 131 متر انتظار شما را می‌کشد.

آنتالیا

امکان غواصی در آب‌های این آکواریوم نیز وجود دارد. علاوه‌بر این اگر کودکتان چندان مایل نیست به تماشای ماهی‌ها مشغول شود و حوصله‌اش سر می‌رود، اتاق بازی نیز برای کودکان وجود دارد و خودتان هم می‌توانید در استراحتگاه‌های این آکواریوم نوشیدنی‌ای نوش جان کنید.

آکوالند

آنتالیا

آنتالیا سه پارک آبی دارد ولی اغلب مسافران پارک آبی آکوالند را به خاطر دسترسی آسان و تنوع سرسره‌ها انتخاب می‌کنند. این پارک یک پارک آبی روباز است. حتی نمایش دلفین‌ها نیز در این پارک وجود دارد. آکوالند بزرگ‌ترین پارک آبی ترکیه است و یکی از بهترین‌ها در آسیاست.

ساکلیکنت

آنتالیا

البته که اغلب برای ساحل و آفتاب گرفتن به آنتالیا سفر می‌کنند ولی جالب است که اسکی هم یکی از جاذبه‌های آنتالیا است. این محل در 45 کیلومتری شمال غرب آنتالیا واقع شده و افراد زیادی سالیانه از اقصی نقاط جهان برای تفریح و اسکی به آن جا می‌روند. تجربه جالبی است که صبح شما در اسکی بگذرد و بعدازظهرتان به شنا در دریای مدیترانه و این به تنهایی، یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است.

آبشار کورشنلو

آنتالیا

این آبشار در فاصله 24 کیلومتری از آنتالیا قرار دارد. با ارتفاع 17 متر چندان آبشار مرتفعی نیست ولی همین‌که به 7 قسمت تقسیم شده، منظره طبیعی جالبی ساخته است. این آبشار در میانه جنگلی که سی سال پیش به پارک جنگلی تبدیل شد وجود دارد و محل جذابی برای پیک‌نیک است.

رودخانه و آبشار ماناوگات

رودخانه ماناوگات از کوه‌های توروس آغاز شده و در مدیترانه به سفرش پایان می‌دهد. بهترین راه بازدید از این رودخانه گشت با کشتی از کنار شهر سیده است. این رودخانه حتی وجهه تاریخی نیز دارد. شواهدی به دست آمده که حمل بار و انسان همیشه بر روی این رودخانه انجام شده ست.

آنتالیا

آشنایی با کشور تایلند بیشتر بخوانید: تایلند سرزمین زیبایی ها

چند مطلب جالب درباره ارمنستان بیشتر بخوانید: چند مطلب جالب درباره ارمنستان

کنار این رودخانه به خصوص در کنار آبشار محلی باورنکردنی زیبا برای پیک‌نیک‌های شماست که حتی خود ترک‌ها هم این فرصت را از دست نمی‌دهند. اگر به این رودخانه رفتید، فراموش نکنید که قزل‌آلای کبابی در کنار این رودخانه را امتحان کنید و از اقامت چند ساعته خود نهایت لذت را ببرید.

آبشار دودن

این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است که خود ساکنین این شهر را هم به خود جذب می‌کند. این آبشار در محوطه‌ای سبز در جنگل واقع شده است و یکی از اصلی‌ترین استراحتگاه‌های مردم محلی آنتالیا است.

آنتالیا

رودخانه دودن مسیر خود را از کوه‌های توروس آغاز می‌کند و در دریای مدیترانه به پایان می‌رساند. در همین مسیر دو آبشار زیبا پدید آمده‌اند که به آبشارهای بالایی و پایینی مشهورند. آبشار بالایی ارتفاعی نزدیک به 15 متر و عرضی به اندازه 20 متر دارد و در دره منظره چشمگیری ساخته است و آبشار پایینی دقیقاً در نقطه‌ای قرار دارد که رودخانه در آستانه ریختن به دریاست.

غار کارائین

محلی تاریخی و طبیعی که بسته به نگاه و خواسته شما می‌تواند هر کدام باشد. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید؛ تاریخچه این غار به 25 هزار سال پیش باز می‌گردد. دوران پارینه سنگی و بسیار قبل از ثبت تاریخ بشر. انسان سالیان سال در این غار زندگی می‌کرده است. در این غار آثاری از انسان در دوره پارینه سنگی، پیشین و نوسنگی پیدا شده است که در موزه کنار غار می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. مردم تا حدود 1700 سال پس از میلاد مسیح در این غار و یا اطرافش زندگی می‌کردند. آب و هوای مطبوع داخل غار برای نگهداری آذوقه، راه حل مناسبی بوده است و زمان باد و باران و حملات مردم به این غار پناه می‌بردند.

آنتالیا

ولی اگر به طبیعت علاقه‌مندید؛ این غار بزرگ‌ترین غار ترکیه است. در نزدیکی دوسمالتی در 27 کیلومتری آنتالیا قرار دارد. اگر غارنوردی را دوست دارید بهتر است بدانید که این غار برای غارنوردی به علت قوس و عرض بالا، گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. علاوه‌بر این می‌توانید به چشمه‌های کارستی که در نزدیکی این غار هستند نیز سری بزنید.

پارک ملی آنتالیا

آنتالیا

این پارک در دره‌ای با انواع گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه در 92 کیلومتری آنتالیا قرار دارد. در کنار این پارک تنگه‌ای در موازات رودخانه کوپرو به طول 14 کیلومتر وجود دارد که بد نیست برای غذاهای دریایی به آن سری بزنید. جالب این است که حتی این محل از بناهای تاریخی خالی نیست. پل الوک مربوط به دوره رومیان بر روی تنگه قرار دارد.

موزه آنتالیا

اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید به هیچ عنوان موزه آنتالیا را از دست ندهید. ساختمان این موزه در 13 سالن نمایش، یک بخش کودکان و حیاط در سال 1972 شروع به فعالیت کرد و در سال 1988 برنده جایزه ویژه شورای عالی اروپا شد.

آنتالیا

هر آنچه که در سواحل ترکیه پیدا شده است را در این موزه پیدا خواهید کرد. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ترکیه است و 5000 اثر هنری از آناتولی را به نمایش می‌گذارد.

منار یولی

منار یولی یکی از اجزای مجموعه کوولیی است. مسجد منار، دو نوع مدرسه، مولویهان، مقبره‌ها و حمام اجزای این مجموعه هستند اما منار یولی نماد آنتالیاست. این منار در شرق مسجد قرار دارد  و یک بنای سنگی و مربعی شکل با نقشه مجزا از مسجد است. این بنا به دوره سلجوقیان باز می‌گردد. نمای بیرونی این مسجد با کاشی کاری‌های آبی بسیار دیدنی است.

آنتالیا

خود مسجد را هم نباید از قلم انداخت. این مسجد در نقشه‌ای مستطیلی شکل با 6 گنبد ساخته شده است. زمانی موزه آنتالیا در آنجا برپا می‌شده است. این مسجد تزئینات چشمگیری ندارد ولی در عین سادگی زیباست.

آسپندوس

آنتالیا

آسپندوس شهری قدیمی مربوط به زمان روم باستان یعنی سده دوم و سوم میلادی است که اغلب به خاطر آمفی‌تئاتر 15 هزارنفره بسیار بزرگش آن را می‌شناسند. باستان شناسان این آمفی‌تئاتر را یکی از سالم‌ترین بناهای برجا مانده در نوع خود می‌دانند. این جاذبه، بزرگ‌ترین دلیل سفر دوستداران تاریخ به آنتالیا است.

ساید

ساید یک منطقه طبیعی، تاریخی و باستانی است که در اطراف آنتالیا وجود دارد. نام این منطقه به معنای درخت انار است. ساحل ماسه‌ای این منطقه و مغازه‌های گوناگون دور و اطراف گردشگران را به سمت خود جلب می‌کنند.

آنتالیا

ساید شامل یک شهر قدیمی و سنتی، خیابان‌های مارپیچ، بازارهای شلوغ، معابد گوناگون و رستوران‌های معتبر و یک آمفی‌تئاتر با 200 تماشاگر می‌شود. ساید تعداد زیادی کافه و رستوران و جواهرفروشی دارد و قیمت اجناس در این مغازه‌ها بسیار مناسب است و بد نیست که از آن‌ها خرید کنید.

الیمپوس و چیمرا

الیمپیوس هم یکی دیگر از جاذبه های گردشگری آنتالیا است که قدمتی تاریخی هم دارد. شهر قدیمی الیمپیوس مربوط به 80 سال قبل از میلاد مسیح است و در پایین آن ساحل بسیار زیبای چیمرا وجود دارد و تنها جایی است که می‌توانید لاک‌پشت‌ها و سر از تخم بیرون آوردنشان را ببینید. چشم‌انداز بسیار زیبایی از کوه و صخره‌ها به شما می‌دهد.

آنتالیا

چیمرا در شب‌ها منظره فوق‌العاده‌ای دارد. در این ناحیه گاز طبیعی از زمین خارج می‌شود و در هنگام خروج آتش می‌گیرد و به آنجا عظمت و زیبایی می‌بخشد. این آتش به آتش جاودان معروف است و سالیان سال است که وجود دارد. قدم زدن و پیاده روی در شب این منطقه بسیار زیباست اما لازم است که مشعلی همراه خود داشته باشید تا بتوانید پستی‌ها و بلندی‌های مسیر را به سادگی بگذرانید.


مطالب مرتبط:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *