بلاگ, معرفی مقاصد گردشگری, مقاصد گردشگری داخلی

سفر به کاشان، شهر گل و گلاب

% |

کاشان شهری قدیمی و زیبا است که در ۲۲۰ کیلومتری جنوب استان تهران قرار دارد. این شهر بین کوه های کرکس و کویر مرکزی ایران قرار گرفته و دارای آب و هوای گرم و بیابانی می باشد، اما در این شهر گرم و بیابانی گل های خوش رنگ و بویی می روید که می تواند گواهی بر جذابیت بی حد و حصر این شهر باشد. البته این شهر تنها شامل گل و گیاه نمی شود و آثار تاریخی بسیار ارزشمندی را هم در خود جای داده که نمونه آن تپه های سیلک است که قدمتی برابر ۷۰۰۰ سال را برای آن تخمین زده اند.

نکته جالبی که در خصوص شهر کاشان وجود دارد این است که توانسته همچنان بافت تاریخی خودش را حفظ کند و کمتر دچار مدرنیته شود.

% |

آب و هوای کاشان

با توجه به شرایط جغرافیایی‌ای که شهر کاشان دارد، آب و هوای آن به سمت گرم و خشک متمایل است و بهترین زمان برای سفر به آن فصل بهار است که مصادف با وقت گلاب‌گیری مشهور این شهر هم می باشد و می توانید از مراسم های آن بازدید کنید.

اقامت در شهر کاشان

برای اقامت در شهر کاشان حیف است که نخواهید اقامتگاه های تاریخی و بومی‌ای که در این منطقه وجود دارد را امتحان کنید. ما در ادامه راهنمای سفر به کاشان چند مورد از اقامتگاه های بومگردی این شهر معرفی خواهیم کرد و برای کسانی هم که اقامت در هتل های لوکس و مدرن را ترجیح می دهند هتل امیرکبیر، هتل نگارستان و هتل خانه رز گزینه های خوبی برای انتخاب می باشند.

  • هتل سنتی منوچهری (خانه منوچهری)

خانه ای تاریخی در شهر کاشان با قدمت ۴۰۰ ساله وجود دارد که نمونه ای بی نظیر از معماری سنتی ایرانی در دل کویر به شمار می رود.

% |

  • اقامتگاه بومگردی صالح (صالحیان)

اقامتگاه تاریخی دیگری که در راهنمای سفر به کاشان می خواهیم معرفی کنیم اقامتگاه بومگردی صالح نام دارد. این اقامتگاه شاید همانند خانه منوچهری نباشد اما قطعا می تواند با هزینه کمتری برایتان حال و هوای خوشی را فراهم بیاورد.

% |

غذاهای کاشان

در سفر به شهر کاشان پیشنهاد می کنیم که حتما از غذاهای محلی این شهر میل کنید. حیف است که این همه راه به سفر بروید و باز هم غذاهای متداول را میل کنید. در این شهر غذاهایی نظیر گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره و گوشت کلم و کدو و عدس پلو و کشمش و اشکنه از جمله غذاهایی است که می بایست از بینشان یکی را انتخاب کنید.

رستوران های پیشنهادی در شهر کاشان

  • رستوران سنتی باغ مظفر

  • رستوران مظفری

  • رستوران جوان% |

جاذبه های گردشگری کاشان

باغ فین: بی شک یکی از جاذبه هایی که باید در سفر به کاشان از آن دیدن کنید باغ فین است. محوطه ای سرسبز که بیشتر درختان آن بین ۱۰۰ تا ۴۷۰ سال سن دارند. مساحت این باغ ۲۳ هزار متر مربع است و در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

حمام فین: حمام فین حمامی در باغ فین است که امیرکبیر در آنجا به قتل رسید. در بخش جنوبی باغ فین دو حمام کوچک و بزرگ وجود دارد، حمام کوچک در زمان صفویه و حمام بزرگ در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است.

مسجد جامع کاشان: یکی از بناهای تاریخی شهر کاشان که بازدید از هم به شدت پیشنهاد می شود مسجد جامع کاشان است. مسجد جامع یا مسجد جمعه در گذشته های دور یک آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران این بنای تاریخی تبدیل به مسجد شد و هم اکنون هم از آن با عنوان مسجد در کتب تاریخی یاد می شود.

% |

تپه های سیلک کاشان: یکی از جاذبه های تاریخی این شهر که بسیار هم مشهور است تپه های تارینی سیلک هستند.  این نقطه بعد از سیلی که در حدود ۸۰ سال قبل در این ناحیه اتفاق افتاد شناخته شده و از آن پس باستان شناسان ایرانی و خارجی قدمت آن را بررسی کردند.

آشنایی با کشور تایلند بیشتر بخوانید: تایلند سرزمین زیبایی ها

چند مطلب جالب درباره ارمنستان بیشتر بخوانید: چند مطلب جالب درباره ارمنستان

% |

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان: خانه های تاریخی در شهر کاشان فراوان هستند به طوری که شما در خیابان ممکن است حدود ۵ خانه تاریخی معروف را بتوانید بازدید کنید. یکی از این خانه مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان می باشد. این مسجد در میان ساختمان های زمان خود از بهترین ها بوده است و معماری گنبد آن بسیار خیره کننده و باظرافت است.

روستای ابیانه: روستای تاریخی ابیانه که در ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نطنز اصفهان واقع است.

خانه بروجردی ها: خانه ای ۱۳۰ ساله در شهر کاشان که یکی از پربازدیدترین خانه های تاریخی این شهر محسوب می شود. این خانه در دوران قاجاریان و در سال ۱۲۴۲ توسط بازرگانی معروف به نام حاج سید حسین نطنزی (برجردی) ساخته شد و نمونه ای کامل از یک خانه ی اعیانی در آن دوران است.

% |

آتشکده نیاسر کاشان: یکی دیگر از جاذبه های کاشان که ما در راهنمای سفر به کاشان می خواهیم به آن اشاره کنیم، آتشکده نیاسر کاشان است. یک بنای چهارطاقی بر روی یکی از ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد. این سازه، جزء کهن ‌ترین و بزرگ ‌ترین نمونه‌ های چهارطاقی ایران و سالم‌ ترین آن‌ها به شمار می رود.

غار نیاسر: غار نیاسر در نزدیکی روستای نیاسر به دست بشر ساخته شده و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال قبل برمی گردد. بعضی می گویند علت به وجود آوردن این غار این بوده تا در این محل آیین مذهبی برگزار شود.

% |

آرامگاه سهراب سپهری در کاشان: یکی از معروف ترین شاعران معاصر ایران سهراب سپهری است که آثار بسیار زیادی از وی در ادبیات ایران به جا مانده است. آرامگاه این شاعر خوش ذوق ایرانی در کاشان است و می توانید در برنامه گردشگریتان به آرامگاه این شاعر هم سری بزنید.

قمصر کاشان: با توجه به مدارکی که در مورد گلاب‌گیری در کتب تاریخی وجود دارد، نخستین افرادی که به فکر اختراع دستگاهی به منظور تقطیر مایعات و گرفتن اسانس مایعات افتادند ایرانیان بوده اند.

با این تفاسیر پیشنهاد می کنیم که اگر خواستید مراسم جالب گلاب گیری کاشان را تماشا کنید حتما در فصل بهار و ترجیحا اردیبهشت ماه به این شهر سفر کنید.

% |

شهر زیرزمینی نوش آباد: جاذبه های شهر کاشان به اندازه ای زیاد و هر کدام دارای ارزش بالا برای بازدید هستند که می توانید دو الی سه روز در این شهر بمانید. یک شهر زیرزمینی به نام نوش آباد در شهر وجود دارد که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل و به دوره ساسانیان باز می گردد.

% |


مقاله مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *